Routledge

Taylor & Francis Group

W) Check for updates

Propaganda as a Lens for Assessing Xi Jinping’s Leadership

JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA
https://doi.org/10.1080/10670564.2021.1893555

39031LN0Y

Ashley Esarey

University of Alberta, Canada

ABSTRACT

This article examines Xi Jinping's utilization of state propaganda since his
rise as General Secretary of the Chinese Communist Party in 2012.
Through a comparison of reportage on Xi and other national leaders
and the consideration of case studies from the Mao and Xi periods, it
argues that Xi has made more extensive use of propaganda in the People’s
Daily than any leader since the founding of the People’s Republic, with the
possible exception of Mao Zedong. By evaluating a ‘Xi Jinping effect’ in
propaganda, this article suggests Xi has leant heavily on media power to
project authority over the Party and beyond. Xi Jinping’s ascent has also
coincided with reduced emphasis on other leaders, providing evidence for
the weakening of collective leadership in China.

Introduction

Xi Jinping'’s rise to prominence as a paramount leader in 2012 has been accompanied by a vast
upwelling of supportive propaganda in Chinese news outlets. Media accounts on Xi's views have
emphasized his guidance of the anti-corruption campaign, visionary role in conceptualizing a ‘China
Dream,’ status as the architect of the grand ‘One Belt, One Road’ initiative, and hero in the ‘People’s
War’ against Covid-19. Chinese Communist Party (CCP) members compete to memorize Xi Jinping
trivia on the phone app Xuexi giangguo (‘Study Xi, Strong Country’), while public challenges to Xi's
authority are rare and speedily repressed. Xi Jinping, as portrayed by Chinese media, is a champion
fighting the nation’s ills, who casts such a large shadow that there is little limelight for competitors. In
what ways does the state’s use of media power reveal Xi's leadership style and strategies for
bolstering his authority within the CCP and with the public, more generally? Does the constant
refrain of ‘Xi love’ in state propaganda suggest a break from the past in terms of its quantity and
enthusiasm, amounting to a ‘Xi Jinping effect’ in propaganda?

Xi Jinping took the reins of power as paramount leader at a time of a crisis for CCP legitimacy.’
High-flying politicos such as the Chongqging party boss Bo Xilai, security chief Zhou Yongkang,
Ministry of Railways head Liu Zhijun, and head of the CCP’s General Office Ling Jihua had been
tainted by corruption scandals. Popular discontent with pollution in major urban centers was rising.
The digital media revolution, including the rapid proliferation of microblogs, had empowered public
intellectuals, threatened the ruling party’s control of information, and raised the specter of Arab
Spring-style movements. Less than 3 years into Xi's tenure as China’s top leader, longtime China
watchers, such as David Shambaugh, saw his government teetering on the verge of collapse.?
Against this backdrop, Xi Jinping launched a far-reaching campaign for ‘national rejuvenation,” an

CONTACT Ashley Esarey @ esarey@ualberta.ca @ Department of Political Science, University of Alberta, 10-16 Henry Marshall

Tory Building, Edmonton, Alberta, Canada T6G 2H4

'Nimrod Baranovitch, ‘Strong Leader for a Time of Crisis: Xi Jinping’s Strongman Politics as a Collective Response to Regime
Weakness', Journal of Contemporary China, 30 (128), 2021, pp. 1-17.

2David Shambaugh, ‘The Coming Chinese Crack Up’, The Wall Street Journal, March 6, 2015.

© 2021 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group


http://www.tandfonline.com
https://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/10670564.2021.1893555&domain=pdf&date_stamp=2021-03-23

2 (&) A.ESAREY

effort that drew heavily on the power and reach of state media to sell new policies and popularize
Xi's socialist ideology.

In 2013, Xi Jinping began calling for a greater emphasis on control of political messaging at home
and abroad. In an August 2013 speech at the ‘National Propaganda and Thought Work’ conference,
he characterized economic development as a central endeavor but ideology as ‘extremely important
work.” Propaganda and thought work, he argued, was essential to shore up the leading role of
Marxist ideology. He called for an emphasis on ‘positive propaganda,’ ‘telling China’s story well,’ and
delving into online spaces to ‘fight for public opinion.” Since ancient times, Xi asserted in a 2016
speech, a firm grasp on public opinion has been essential to gaining power and to the longevity of
any political authority.? Xi lauded Mao Zedong as a model propagandist, quoting Mao's adage that
the Communist Party must hold ‘a propaganda flyer in the left hand and bullets in the right hand to
defeat enemies.® A command of ‘journalism and public opinion,” Xi claimed, is a ‘great party
tradition’ and a ‘magic weapon.” Media run by the party and the government must be ‘surnamed
party’ (25 3).°

More than any leader since Mao, Xi Jinping has placed a heavy emphasis on the need to revitalize
socialist ideology. Though done in numerous ways (e.g. through the education system or ideological
training sessions for journalists and cadres), under Xi state media and Internet sites have been
treated as essential for popularizing ideology and signaling its importance to large audiences.
Winning compliance from state-owned media that, in some cases, gained a reputation for critical
journalism prior to Xi's rise,® required the reassertion party leadership over such elite media as the
Southern Weekend, and tightening the screws of censorship.’

Xi visited central media outlets, including the People’s Daily, the People’s Liberation Army Daily,
Xinhua News, and China Central Television, gave speeches on propaganda, ideology, and public
opinion, and sidelined once powerful propagandists, including Politburo member and Propaganda
Department Director Liu Qibao as well as Politburo Standing Committee Member, President of the
Central Party School, and former Propaganda Department Director Liu Yunshan. The son of China’s
propaganda head in the early 1950s, Xi Zhongxun, Xi Jinping and his supporters sought to achieve
political dominance through a combination of persuasion and hardball tactics that have been
likened to that of ‘one of those swordsmen in a popular martial arts movie, daring multiple
opponents to take him on, and then slaying them in a series of bloody showdowns.® With the
benefit of the palpable sense of fear among officials created by the anti-corruption campaign, Xi took
the commanding heights in the propaganda system and used its powers to signal the strength of his
political authority, centralize media messaging, and highlight the leading role of party
organizations.’

A ‘Xi Effect’ in Propaganda

To identify the magnitude of the ‘Xi Jinping effect’ in propaganda, this article compares reportage in
the CCP Central Committee’s flagship newspaper the People’s Daily (\ IX; H#R) on Xi to that of other
contemporary political figures as well as prior paramount leaders. Seldom for sale in shops or street

3Xi Jinping, ‘Speech at the Party’s Journalism and Public Opinion Meeting’, 19 February 2016, pp. 417. In ‘A Selection of General
Secretary Xi Jinping's Important Speeches and Essays’, Literature Research Office of the CCP Central Committee ed., (Beijing:
Zhongyang wenxian chubanshe, 2016).

*Ibid.

5Zeng Xiangming, ‘How to Grasp “Party Media Must be Surnamed Party” Three Key Points,’ Chinese Communist Party Journalism
Network, March 9, 2016. http://theory.people.com.cn/n1/2016/0309/c40531-28185505.html.

SMaria Repnikova, Media Politics in China: Improvising Power Under Authoritarianism (New York: Cambridge University Press,
2017).

7Suisheng Zhao, ‘The Ideological Campaign in Xi's China: Rebuilding Regime Legitimacy’, Asian Survey 56(6), (2016), p. 1177.

8Richard McGregor, Xi Jinping: The Backlash (Sydney: Penguin, 2019), p. 28-29.

°Kyle Jaros and Jennifer Pan, ‘China’s Newsmakers: Official Media Coverage and Political Shifts in the Xi Jinping Era,” China
Quarterly 233 (2018), pp. 111-136.


http://theory.people.com.cn/n1/2016/0309/c40531-28185505.html

JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA e 3

stalls, the People’s Daily is primarily oriented toward party members and government employees, but
its content is widely available online and at times mandated for circulation by state media.'® Though
People’s Daily readers do not necessarily monitor its content for the latest political news or informa-
tion per se, they seek indications of which politicians’ interests guide the party-state and tune into
signals relaying core leaders’ preferences. As China watcher Alice Miller once observed, ‘The fact that
the information may not be true ... is beside the point; the fact that it is conveyed by media subject
to regime control and so reflects political decisions is what makes it analytically relevant.'" This
article tracks trends in media content, with the aim of utilizing the extent to which leaders receive
mention (or are not mentioned), as a means of arriving at tentative inferences about changes in
Chinese political leadership over time.'?

Research Methods

Utilizing the ‘full text’ search function of the CNKI database, and restricting returns to the People’s
Daily from the year 2000 to 2018, this article tracks the frequency with which articles in People’s Daily
mention Chinese leaders by name, including such paramount leaders as Mao Zedong, Deng
Xiaoping, Jiang Zemin, Hu Jintao, and every Politburo Standing Committee member from the 16™
Party Congress to the 19" National Party Congress. Findings are discussed below.

Due to limitations in the date range of the CNKI database, it was not possible to use the same
method to compare media coverage of Xi Jinping with China’s powerful founding leader, Mao
Zedong, during the decades in which Mao held power. To compare propaganda related to these two
leaders, an approach is employed that examines People’s Daily headlines for 1 month in six different
case studies. The cases are selected with the aim of shedding light on how Xi and Mao, along with
other national figures, have been portrayed during mass mobilization and domestic and interna-
tional crises.

Media Coverage of Chinese Leaders

It is not by coincidence that prominent political figures appear in People’s Daily reports. The decision
to mention (or not to mention) key figures reflects deliberations by editors and their higher ups in
the propaganda system that may express, indirectly, power relations and the political interests of the
paramount leader and other figures overseeing the country’s media. The People’s Daily is well-known
to convey the views of the CCP Central Committee and is the authoritative publication of record, as it
were, for party members and officials working at all levels of government.'®* Media professionals in
China know that the People’s Daily’s content is carefully vetted at the central level and circulate it
widely, especially for articles on politically sensitive topics.

The influence of the People’s Daily among officials stems in part from its long history as the voice
of the country’s top leaders as well as its record for mobilizing the masses. From 1950 to 1957, Mao
Zedong personally reviewed 46 editorials in the People’s Daily, with Premier Zhou Enlai considering
another 153 before publication.'* According to communication scholar Yuezhi Zhao, during the

"%Yuezhi Zhao, Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom Line (Chicago: University of lllinois
Press, 1998), pp. 14-33; Daniela Stockmann, Media Commercialization and Authoritarian Rule (New York: Cambridge University
Press, 2013), p. 52.

"Alice Miller, ‘Valedictory: Analyzing the Chinese Leadership in an Era of Sex, Money, and Power’, China Leadership Monitor 57
(August 29, 2018), p. 16.

2Another study with similar objectives examined trends in provincial-level media content early in the Xi Jinping era. See Kyle
Jaros and Jennifer Pan, ‘China’s Newsmakers: Official Media Coverage and Political Shifts in the Xi Jinping Era.’

3Guoguang Wu, ‘Command Communication: The Politics of Editorial Formulation in the People’s Daily’, The China Quarterly, 137
(1994), pp. 194-211.

)i Fengyuan, Linguistic Engineering: Language and Politics in Mao’s China (Honolulu: University of Hawaii Press, 2004), 59;
Michael Schoenhals, Doing Things with Words in Chinese Politics (Berkeley: Institute of East Asian Studies, University of California,
1992).



4 A. ESAREY

Cultural Revolution ‘a single editorial could shape a whole mass movement.””®> Mao expressed his

support for red guard activism in 1966 in People’s Daily reports,'® and the People’s Daily published
a 1968 directive from Mao lauding the merits of sending cadres to the countryside for re-education
through hard labour and self-criticism. Eventually, over one million people were incarcerated.'” In
the post-Mao period, a People’s Daily article influenced by Deng Xiaoping helped to provide the
official account of the 1989 Tiananmen demonstrations, describing student demonstrations as part
of a scheme to ‘negate the leadership of the CCP and the socialist system.'® Though media
commercialization and the availability of publications closer to popular tastes reduced the People’s
Daily’s circulation in the post-Mao period, the paper has retained import for government officials,
with articles often co-published with the national Xinhua wire service.'” For example, articles
published by the People’s Daily helped herald Xi Jinping's anti-corruption campaign in early
2013.%° During the Covid-19 pandemic, a People’s Daily article showcased Xi Jinping's leadership of
a 25 January 2020 Politburo Standing Committee meeting that announced a new leadership small
group would take charge of the outbreak and unify government strategies for combatting the novel
coronavirus.”'

People’s Daily reporting on leaders is ‘propaganda’ (£51%) in the sense that it is typically one-sided
and intended to leave readers with the impression of how a leader should be perceived. Media
coverage of top leaders is also overwhelmingly positive, unless a rare decision has been made by the
party center to push out a leader for alleged wrongdoing. Yet regardless of whether People’s Daily
reports give a leader ‘props’ or throw him under the bus, coverage is rarely impartial or objective in
the sense that a debate transpires related to a leader’s conduct, as is frequently the case for leaders in
democracies. Put differently, there is little space in People’s Daily articles for critical reflection or
independent evaluation of leaders, although readers do make nuanced inferences about power
relations based on what is written or what goes unmentioned.

Evidence for a ‘Xi Effect’

To what extent has Xi Jinping’s rise been associated with media coverage beyond the norm for an
ascendant paramount leader? When media coverage of Xi is compared to that of Hu Jintao, the CCP
General Secretary from 2002 to 2012, we see that the People’s Daily mentioned Xi more than twice as
much as Hu Jintao in the first full year following the selection of both men to the position of CCP General
Secretary. In 2003, ‘Hu lJintao’ appeared in 294 articles (see Figure 1), whereas the People’s Daily
mentioned ‘Xi Jinping’ 734 times in 2013 (Figure 2). The vast difference in coverage of the leaders
continued in subsequent years. For example, in the first year following the commencement of the
leaders’ second five-year term as general secretary, ‘Hu Jintao’ was mentioned in 568 articles in 2008 and
Xi Jinping’ 1366 times in 2018.2 The magnitude of difference in the coverage received by Xi received
signals his far greater prominence and provides evidence a ‘Xi Jinping effect’ in the field of propaganda.
Additionally, it serves as an indication of his more ambitious political agenda about which the People’s
Daily may have had more to report: Xi, at times simultaneously, pursued a wide range of initiatives,
including his signature anti-corruption, military restructuring, enhancement of propaganda work and

">Yuezhi Zhao, Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom Line, p. 33.

5Andrew G. Walder, China Under Mao: A Revolution Derailed. (Cambridge MA: Harvard University Press, 2015), p. 214.

"7)i Fengyuan, Linguistic Engineering: Language and Politics in Mao’s China, pp. 226-227.

'8 ouisa Lim, The People’s Republic of Amnesia (New York: Oxford University Press, 2014), p. 94.

YJonathan Hassid, China’s Unruly Journalists: How Committed Professionals are Changing the People’s Republic (New York:
Routledge, 2016), p. 134.

20Xi Jinping, The Governance of China (Beijing: Foreign Languages Press, 2014), pp. 399-400.

Z"Members of the Chinese Communist Party Central Committee’s Politburo Standing Committee Hold Meeting to Study Efforts to
Fight Novel Coronavirus Infections, CCP Central Committee General Secretary Xi Jinping Serves as Moderator'. http://www.
xinhuanet.com/politics/leaders/2020-02/12/c_1125565831.htm; see also Dali Yang, ‘The Covid-19 Pandemic and the
Estrangement of US-China Relations,’ Asian Perspective 45(1), pp. 7-31.

22The activities of both leaders received more coverage later in their tenure, relative to the year following their political ascent,
suggesting that the influence of the General Secretary over People’s Daily propaganda increased over time.


http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2020-02/12/c_1125565831.htm
http://www.xinhuanet.com/politics/leaders/2020-02/12/c_1125565831.htm

JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA e 5

16th Party Congress (2002-2007)

800
600
400
200
0
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
=== Xi Jinping e=¢==Hu Jintao Wu Bangguo Wen Jiabao
=== Jia Qingling ==@==7eng Qinghong === Huang Ju e \\/U GUanzheng

e | | Changchun e |uo Gan

Figure 1. Mention of Politburo Standing Committee Members after the 16th Party Congress

17th Party Congress (2007-2012)

800
600 \ o A
- I 4

400
200

0

2007 2008 2009 2010 2011 2012
== Xi Jinping «=g==Hu Jintao Wu Bangguo

Wen Jiabao ==@==Jia Qingling et | i Changchun

=—@==|i Kegiang ==@==He Guogiang ==@=Zhou Yongkang

Figure 2. Mention of Politburo Standing Committee Members after the 17th Party Congress

information control through the establishment of the Cyber Administration of China, poverty reduction,
sustainable development, strengthening the CCP’s role in Chinese firms, and infrastructure construction
via the Belt and Road Initiative (BRI).

Utilizing propaganda as a window on Xi's leadership, it's possible to determine whether a ‘Xi
effect’ coincided with the deemphasis of the activities other national leaders present or past,
indicating a possible departure from the Dengist priority of collective leadership at the top of the
CCP. Here again there is unambiguous evidence that Xi's rise has coincided with the diminution of
the status of other members of the Politburo Standing Committee, as illustrated by Figure 3 in which
Xi rises and Hu disappears.

It is a curious feature of Chinese politics that leaders slated for positions of national prominence may
only have fame of a localized sort and be something of an unknown commodity, as it were, to many
citizens. However, once leaders are selected to the Chinese Communist Party’s Politburo Standing
Committee, the country’s most prominent leadership body, there is a noticeable spike in the frequency
with which they appear in media reports. Leaders’ rise to prominence can thus seem to come ‘out of



6 A. ESAREY

Xivs. Hu

1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
0 I

Q'\/

e & SRR
SIS NSRS
DA A

) N P O O DI D> oA &
\) Q' K 7 N YV YV & MDY
q/Q ,»0 ,‘9 ,\9 Q q,Q ,»0 Q Q Q7 Q7 AQ
== Xi Jinping Hu Jintao

Figure 3. People's Daily Reports on Hu Jintao vs. Xi Jinping

nowhere.” For example, former Politburo Standing Committee Members, Huang Ju and Li Changchun
appeared in the People’s Daily only 5 and 8 times, respectively, in the two years prior to their ascent in the
16" Party Congress; yet Huang and Li were mentioned 70 and 46 times, respectively, following their
ascension to the Politburo Standing Committee. After a top leader’s term of service is over, he (nearly all
national leaders are men) also typically performs an impressive disappearing act. After appearing in 512
People’s Daily reports in the 5 years that He Guogiang served on the Politburo Standing Committee from
2007 to 2012, he received zero mention in news reports in 2013 and in only three reports subsequently as
of mid-2019. Xi Jinping similarly rose from relative obscurity after long service as a local party leader,
though with connections to the military at local and national levels. Yet in less than a decade as CCP
General Secretary, Xi become a household name (indeed his posters adorn many households in
Xinjiang)?® and serves as the personification of government in state media. Xi Jinping has made certain
that if, his record as a politician was little known prior to his ascent, his activities as paramount leader
would be known to all.

Going further, when People’s Daily coverage of Xi is compared to iconic leaders in the past,
including Mao Zedong, Deng Xiaoping, and pre-Hu Jintao paramount leader Jiang Zemin, two trends
emerge: First, coverage of Xi far surpasses that of past leaders Mao and Deng, who collectively
appeared in People’s Daily articles 60 times in 2018, whereas Xi was mentioned almost 23 times more,
or 1366 times. Second, People’s Daily mention of other leaders, including Premier Li Kegiang,
decreases over time. While far from dismissing the salience of past leaders and of course their
ideological contributions—more commonly emphasized in propaganda from the early years of Xi's
rule—the ‘Xi effect’ in state propaganda creates the impression the Xi Jinping is the very personifica-
tion of political power. See Figure 4.

Due to a date-range limitation on the CNKI database available to this author, it isnt possible to
directly compare media coverage of Xi to Jiang Zemin, paramount leader from 1992 to 2002, using
the same method employed above. Still, one further observation is instructive: In Jiang’s final year as
PRC President, Chairman of the Central Military Commission, and CCP General Secretary (2002), his
name appeared 562 times in People’s Daily reports. This is 172 times fewer mentions (roughly 25%
less) than was the case for Xi Jinping in his first full year as CCP General Secretary.

BMusapir, ‘War on fear: loyalty for life in the surveillance state of Xinjiang under Xi Jinping’. In Ashley Esarey and Rongbin Han,
eds., The Xi Jinping Era: Assessing Political Leadership in Contemporary China, in preparation.



JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA e 7

Paramount Leaders

1600
1400 -
1200 "’-”\9/
1000 /

800 o

600

400
200 Al Y - ."g‘—’.-:—“.
IS O R FEREE R L P

O 94 N o0 & 1N W N 0 OO O 4 N N < 1N W N ©
O O O O O O 0 0 0 O W ™ o o o o o o
S O O 0 6 6 6 60 0 0o O O o o o o o
N AN AN AN NN AN AN NN NN N NN NN NN
==m==Mao Zedong e===Deng Xiaoping Jiang Zemin
Hu Jintao ==o==Xi Jinping

Figure 4. People's Daily Reports on Paramount Leaders

Xi Rises while Others Fall: reports Members of the Politburo Standing Committee

It is clear that in Xi Jinping’s ‘'new era,’ the People’s Daily has had comparatively less bandwidth for
reporting on other national leaders. This can be seen in the ‘flattening’ of trend lines for media
reports on members of the Politburo Standing Committee after the 18" and 19" Congresses (see
Figure 5 and 6), as compared to the 16™ Party Congress, with the noticeable exception of People’s
Daily coverage of Premier Li Kegiang. Li appeared in 60% as many reports as Xi in the five years
following the 18™ Party Congress but in roughly one-third as many in 2018, the year after the 19"
Party Congress. By comparison, Premier Wen Jiabao was mentioned 75% as frequently as President
Hu Jintao during the decade in which they both served on the Politburo Standing Committee. See
Figure 5. These results provide some support for the view that Xi's rise coincides with reduced
authority for other leaders and weakened collective leadership, more generally.?*

18th Party Congress (2012-2017)

1400
1200
1000
800
600
400
200

2012 2013 2014 2015 2016 2017

== Xi Jinping === Lj Keqgiang Zhang Dejiang Yu Zhengsheng

=== Liu Yunshan  ==@==\Vang Qishan e=====Zhang Gaoli

Figure 5. Mention of Politburo Standing Committee Members after the 18th Party Congress

24Cheng Li, Chinese Politics in the Xi Jinping Era: Reassessing Collective Leadership (Washington, D.C: Brookings Institution Press,
2016).



8 A. ESAREY

19th Party Congress (2017-2018)

1600
1400
1200
1000
800
600
400

200 I
0 J— | — —_— —

XiJinping LiKeqgiang LiZhanshu WangYang Wang Zhao Leji Han Zheng
Huning

m 2017 m2018

Figure 6. Mention of Politburo Standing Committee Members after the 19th Party Congress

Xi Vs. Mao in Propaganda

Perhaps the most directly relevant comparison with Xi Jinping is the authority wielded by Mao
Zedong over propaganda. Known as ‘Chairman Mao’ (Mao zhuxi), Mao's image was ubiquitous in
China of his day, a talisman to some, and even a source of political protection to others, amidst the
many ‘direct action’ campaigns that Mao unleashed on his country. Due to data limitations,
a different form of content analysis is utilized to examine People’s Daily's reportage on Mao and
his ‘thought’ (sixiang) during the decades in which Mao served as China’s most powerful leader.
Rather than utilizing key word searches, six cases studies have selected from the Mao and Xi
periods—three cases per leader—to examine the extent to which the country’s top leader
appeared in front page headlines (biaoti) and subheadings (fubiaoti) of the CCP’s flagship news-
paper for 30 days following the onset of 1) an international crisis, 2) a campaign to rectify
problems within the political system, and 3) a national mass mobilization to achieve larger societal
objectives. The rational for this case selection is that mention of a leader in People’s Daily headlines
when the political stakes are high will help to generate inferences about intersections between
propaganda and leadership.

The three case studies selected for the Mao period include: 1) People’s Daily coverage for the
month following the October 1950 decision by the CCP Central Committee to send troops to fight
in the Korean War; 2) the first month following Mao Zedong's April 1956 announcement to an
enlarged Politburo meeting of the principles guiding the ‘One Hundred Flowers’ Campaign (151t
123))) in which Mao sought to shake up a bureaucracy that had grown resistant to radical
action; 3) and coverage after CCP Central Committee’s May 1966 release of a document outlining
Mao’s thoughts on the ‘Cultural Revolution,” a decade-long movement in which Mao sought to
replace his successors (first Liu Shaogi and then Lin Biao), advance his agenda for socialist
transformation, and tame a bureaucracy more resistant to Mao’s authority after the tragic Great
Leap Forward.

For the Xi period, the three cases include: 1) the US-China Trade War, or more specifically, People’s
Daily's coverage in the summer of 2018 after US imposed 25 percent tariffs on a large basket of
Chinese exports; 2) coverage following an anti-corruption speech by Xi Jinping in January 2014 at the
national meeting of the Central Commission for Discipline Inspection; and 3) the month following
Xi’s announcement of China’s ‘People’s War’ against Covid-19 in February 2020. For both leaders, this
approach compares the frequency with which each figure was mentioned in a crisis in foreign affairs,
a national rectification campaign, and a major domestic mobilization.



JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA e 9

Results of the Case Comparison

A comparison of People’s Daily’s reporting on Mao and Xi during the two foreign crises shows large
differences in the role that propaganda had in substantiating their position as top leader. In the
month after China decided to send troops to fight in the Korean War, Mao received less mention than
the untimely demise of Ren Bishi, a Politburo member, diplomat, and former Long Marcher. See
Figures 7 and 10. Further, a large number of other national figures appeared in the headlines,
although less frequently than Mao. In descending order, they included: Premier Zhou Enlai, the writer
Lu Xun, and several leaders with stature as CCP stalwarts and military commanders, such as Liu
Shaogi and Zhu De. In People’s Daily headlines during the U.S.-China Trade War, by comparison, Xi
soars above his contemporary leaders, appearing four times more frequently than Premier Li Kegiang
and over six times more than his main enforcer in the anti-corruption campaign, Wang Qishan.
Further, only five national leaders received any mention in headlines, a much narrower group of
individuals than was the case as China entered the Korean War.

When we compare the two national rectification campaigns, similar trends appear. Premier Zhou
Enlai, and not Mao, received the most coverage during the first month of the Hundred Flowers
Campaign and a number of other figures featured prominently, including Chen Yi, Song Qingling
(the widow of Sun Yat-sen), Guo Moruo, Zhu De, Nie Rongzhen, and Liu Shaogqi. See Figures 8 and 11.
Whereas during Xi’s anti-corruption campaign, Xi towers above other figures, followed by Li Kegiang.
Wang Qishan, Wang Yang, and Li Zhanshu. No other national leaders appeared in the headlines.

A comparison of Mao and Xi during times of national mobilization shows the greatest similarity.
See Figures 9 and 12. At the outset of the Cultural Revolution, Mao receives nearly six times the
coverage of Zhou Enlai and over twice as much as all other national figures combined. Clearly, the
Cultural Revolution—a formative time for Xi, based on official accounts—was a movement designed
to help Mao and his supporters aggregate and utilize the power of the People’s Daily to lead the
country in a radically different and ultimately highly destructive direction. What about Xi during his
‘People’s War,’ an expression also used by warring rebel factions during the Cultural Revolution??* Xi
Jinping was mentioned eight times more than Li Kegiang and four times more frequently that all five
other central leaders who appeared in the headlines. Scholar of Chinese high politics, Cheng Li wrote
that Mao was ‘viewed as a godlike figure, especially during the Cultural Revolution,” but Covid-era Xi
Jinping had the People’s Daily trumpeting his ‘main melody’ louder than Mao ever did, at least based
on this limited test.?®

Discussion

The principal findings of this study are as follows. First, there is clear ‘Xi effect’ in terms of the extent to
which China’s paramount leader has been the subject of adulation in the CCP’s flagship publication; his
use of propaganda has been outsized, by comparison to prior leaders, and it has grown over time.
Second, his rise has coincided with a deemphasis on other historical figures, including such revolu-
tionary heroes as Mao and Deng. Third, Xi's potential rivals don’t get much love. The coverage allocated
even to Premier Li Kegiang is a lot less than was the case for Hu Jintao’s Premier Wen Jiabao; the
frequency with which Li has appeared in reports has even fallen off since the 19™ Party Congress. Taken
together, these findings support the view that, if we interpret the frequency of mention in the CCP’s
mouthpiece publication as an imperfect proxy for influence within the Central Committee, these trends
bespeak a steady decline in the position of other CCP leaders relative to Xi and could serve to
corroborate the idea that Xi's rise has led to the demise of collective leadership. This assertion merits
qualification, as the analysis of media content gives but a partial view of Chinese politics. As the Mao
adages goes: ““As communists, we gain control with the power of the gun and maintain control with

25Guobin Yang, The Red Guard Generation and Political Activism in China (New York: Columbia University Press, 2016), p. 40.
25Cheng Li, Chinese Politics in the Xi Jinping Era: Reassessing Collective, p. 15.



10 A. ESAREY

FREQUENCY OF MENTION

Korean War

October 8 to November 7, 1950

M H} X ONIHD08 NI
=14 9NIINVI NNS
E NMID 9NOQa

Y% ONITONID ONOS
£ NvNnoia 11

WM IVZANT 31X

¥ =& N4NVI NM

K ZE NVHIIM 11

KEYYS NIMONVIX ONVHZ

X B VNHNIM NVd

- E REERLEERT

¥ OVONIW NIT

JAXE NNINX VN

FH LI OVHIONIA ON3A

2 X(E NIHONVH NVN

BZY NANOA ONVHZ

EEL NADNIT ONVA

— L X IADNIN NI

SL¥JE ONYOW ONDO

X% NVND 0Nz

Y3 ONVHDI IVD

2% 30 NHZ

L X IDOVHS NI

B®E NNX NI

¥ IVINI NOHZ

RIS EIHSIE N3Y

¥ (% ONOQ3IZ OVIN

Figure 7. Reports on Leaders after Chinese Decision to enter the Korean War ({34241 ik 4+)



JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA il

The Hundred Flowers Campaign FREQUENCY OF MENTION

Apr. 28, 1956—May 28, 1956
IS

[y

55585500050830
iz fof

®OR & o & & ¢ R HE B ¥ I K £ N I & ®
HoOoE oK K K K K & R T K 3 = B O X # K @ @ -
W OE - K W w mW o R z z o B H R @ & £ R & B
[CIE © o z = Z 2 £ 2 5 5 0 z z 0 = z Z =
z 3§ z>2 2 3% 93RS =z3zz=z3 5=z 3§ 353
o = T S 2 9 N Y < oo O w =o Y =« 5 = < o 5 T Z
8 w v o Q2 © = T =z = =T z z 0 2 =z o w3
N z 2 z 0 v owow 2 g £ T 2N o o =
o © g o o z o & u s ° 2 o = 9 2 o -
< = =] e < I o z Zz z = =z 4
N 9 o T 0z w g ¥ ow - ow
= = = I T N > a
o =z = wn N
wv
Figure 8. Reports on Leaders after Launch of Hundred Flowers Campaign
Cultural Revolution FREQUENCY OF MENTION
May 16, 1966—IJun. 15, 1966 Q

ﬂ"l"""'”""

& A s
A ‘ﬁﬁ % % %

& & &

Figure 9. Reports on Leaders after Launch of Cultural Revolution

"

the power of the pen.” Xi's dominance over propaganda would amount to little without other key
sources of influence, e.g. authority over military affairs, as Jiang Qing and her ‘Gang of Four’ comrades
discovered after Mao’s death. Moreover, at least one very powerful Chinese leader, Deng Xiaoping, did
not rely extensively on the promotion of his personal authority via propaganda to achieve political
objectives. This begs the question of whether Xi's heavy reliance on propaganda conveys strength or
weakness. Nimrod Baranovitch has argued in this journal that elite fears of regime weakness motivated



12 (&) A.ESAREY

United States-China Trade War FREQUENCY OF MENTION

July 6 to August 5, 2018
I D o ~
Xl JINPING 3 LI KEQIANG WANG WANG YANG LI ZHANSHU
i 3 QISHAN E I pap=2 E B

1}

Figure 10. Reports on Chinese Leaders after Imposition of Tariffs on Chinese Goods in US-China Trade War

FREQUENCY OF MENTION

Anti-Corruption Campaign

January 14 to February 13,2014

- -
X| JINPING SJ3F LI KEQIANG Z%  ZHANG DEJIANG  LIU YUNSHAN X YU ZHENGSHENG
bl 4 KET =W AIERS

Figure 11. Reports on Leaders after Major Anti-Corruption Speech by Xi Jinping in 2014

support for Xi's brand of strongman politics?’; Richard McGregor (2019) asserts that Xi pressed a ‘panic
button’ after he came to power, as an explanation for the urgency with which Xi sought to reform the

ZNimrod Baranovitch, ‘Strong Leader for a Time of Crisis: Xi Jinping’s Strongman Politics as a Collective Response to Regime
Weakness’, pp. 1-17.



JOURNAL OF CONTEMPORARY CHINA 13

People's War on Covid-19 FREQUENCY OF MENTION
Feb. 4, 2020—Mar. 5, 2020

X1 JINPING LI KEQIANG HAN ZHENG LI ZHANSHU WANG WANG
SR F FHRRE I EagH  YANG EF Q'S&Aﬂ x

Figure 12. Reports on Leaders after Launch of People's War on Covid-19 in 2020

CCP to save the country. Both accounts suggest that Xi's hand, at least initially, may not have been
strong. His steady bombardment of the public with propaganda over time, however, does seem to
have aided the consolidation of his authority and even progress toward construction of a Stalinist ‘cult
of personality.”?®

Some of these findings are likely to seem intuitive to China watchers who have tracked the
steady rise of propaganda on Xi Jinping Thought, Xi's battles against corruption, Xi's folksy
conversations with farmers, and meals in ‘ordinary’ Beijing restaurants, but the magnitude of Xi
Jinping’s use of propaganda is illuminating, when placed in comparative perspective. The six
cases studies on propaganda under Xi and Mao suggest that Xi set the People’s Daily to
shouting his accolades to a greater extent than any of his predecessors, though it is difficult
to make this point strongly without in-depth consideration of media operations and content in
the Xi and Mao periods that is beyond the scope of this article. During the Cultural Revolution,
there may have been a greater overall propaganda focus on Mao Zedong, when many citizens
used Maoist expressions in their everyday lives.?® Additionally, Mao’s media ‘interventions’ (and
those of his long-time backer Premier Zhou Enlai) were typically made behind the scenes; the
nature of reporting and media operations at People’s Daily have changed greatly in the decades
since the Mao period.

At this point, it is difficult to extrapolate from Xi's influence over People’s Daily coverage to
his influence over public opinion via propaganda. Research published by Esarey, Stockmann,
and Zhang on perceptions propaganda suggests that demographics differing by age, gender,
and education process state messaging quite differently*®and one early study on media effects
by Chen and Shi showed a correlation between media coverage and negative attitudes toward
government.?' Indeed, it is possible that the near deification of Xi Jinping in China’s official
media could backfire with highly educated citizens, who are more likely to deconstruct or even
criticize state messaging. It is arguably the ‘masses,” or the majority of citizens with an average
education or below, whose support will help to keep the CCP in power. They are less likely to
access information sources beyond the Great Firewall and more supportive of state guidance of

28Rose Luwei Lugiu, ‘The Reappearance of the Cult of Personality in Asia’, East Asia 33(4), (2016), pp. 289-307.

2)i Fengyuan, Linguistic Engineering: Language and Politics in Mao’s China, p. 102.

30Ashley Esarey, Daniela Stockmann, and Jie Zhang, ‘Support for Propaganda: Chinese Perceptions of Public Service Advertising’,
Journal of Contemporary China 26, (103), (2017), pp. 101-117.

3TXueyi Chen and Tianjian Shi, ‘Media Effects on Political Confidence and Trust in the People’s Republic of China in the Post-
Tiananmen Period'. East Asia 19 (3), pp. 84-118.



14 A. ESAREY

public opinion. Their propaganda-driven view of Xi Jinping’'s authority within the party, the
country, and beyond, contributes to Xi's influence and to that of the long-ruling party he
commands.

Acknowledgments

The author wishes to thank Jiayi Hao for research assistance and Joseph Fewsmith for insights on the role of
propaganda in leadership politics.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the author.

Funding

The China Institute at the University of Alberta provided funding and administrative support for the international
conference on the ‘Xi Jinping Effect’ at Banff, Alberta and the webinar ‘The Xi Jinping Effect in China and Beyond,” where
earlier drafts of this paper were presented.

Notes on contributor

Ashley Esarey is an assistant professor in the Department of Political Science at the University of Alberta, where he
directs the Taiwan Studies program. He researches political communication in People's Republic, elite politics, renew-
able energy policy, democratization, and Taiwan politics.



